Heips!

 

 

 

Nyt kun vielä reilu tunti työaikaa jäljellä ja töitä ei juuri ole niin.. ajattelin kertoa teille mun saavutuksesta- -20kg. 

 

 

Laihduttaminen tai joillekin lihominen voi olla tabuja eikä niistä sen liiemmin halua puhua mutta mä olen aina ollut avoin tän asian suhteen. Varsinkin nyt kun voin puhua kokemuksesta niin ajattelin kertoa, että miten mä pääsin näihin tuloksiin ja mitä on vielä edessä.

 

Laihtuminen tai elämäntapojen muutos vaatii mielestäni kokonaan suurta muutosta. Se ei lähde yhdestä asiasta. Itselläni ratkaisevia tekijöitä olivat;

1. Uusi työpaikka helmikuussa 2010

2. Koiran hankkiminen maaliskuussa 2010

3. Nutrilett--->> http://www.nutrilett.fi/

 

Olen ikuisuuslaihduttaja. Tämä perustuu siihen, että olen ollut ylipainoinen ainakin teinivuosista lähtien, pahimpia käänteitä olivat 2005 Lontooseen muuttö syksyksi jolloin lihosin 73 kilosta 83 kiloon. Pituutta minulla on vain 153cm joten tästä voimme päätellä että olin jo sinne mennessä ylipainoinen ja sen jälkeen "huomattavasti ylipainoinen". Järkytys oli suuri kun palasin Suomeen ja menin vaa'alle. Olin painavempi kuin koskaan. Siitä alkoi kuntosalilla hikoileminen 2007 toukokuussa.

 

 

Laihduin noin 10kiloa salilla rehkimisen seurauksena kahdessa vuodessa mutta enemmän sain lihaksia kuin kiinteydyin. Tiesin, että ruokavalio mättää mutta en saanut siihen mitään järkevää tolkkua, vaikka yritin vähentää syömistä.

 

 

2010 oli ratkaiseva vuosi painonhallinnassani. Kaverin aloitettua VLCD-dieetin innostuin ajatuksesta. VLCD=very low calorie diet. Tämän dieetin perus ajatus on se, että mennään hyvin alivajeella koko päivä. Suomessa on ryhmiä, joihin pääsevät erityisen ylipainoiset mukaan ja heille lätätään käteen ohjeet syödä 5 pussia nutrilett keittoja päivässä, yhden pussin energiamäärä on 111 kaloria. Ja sen lisäksi nämä ryhmäläiset saavat syödä päivässä 400grammaa kasviksia (ei hedelmiä).  En suosittele tätä kenellekkään!

 

 

 

 

 

Mielestäni osanutraaminen on paras ratkaisu tähän ongelmaan- sillä olen itse päässyt omiin tuloksiini. 

 

 

Elikkä korvataan päivän aterioita 3:lla nutrilett pussilla. Itse olen käyttänyt vain suklaanmauista pirtelöä muutaman kokeilun jälkeen.. Mansikkakin meni jossain vaiheessa, ei maistu enää. Pulloja on lukuisia myynnissä mutta näistä kahdesta ensimmäinen on täysin turha kun siinä ei sekoitu ainekset kunnolla vaan ne jää klömpeiksi pulloon.

 

 Hintaa pullolla muistaakseni 6,90...

 

Elikkä laihdutus alkoi maaliskuussa 2010. Koiran sain kotiin vihdoin 18.3.2010 ja siitä sitten kun aurinko alkoi paistaa niin aloin liikkumaan.

 

 

Jokainen ylipainoinen yleensä miettii elämäntapojaan ja sitä mitä tekee väärin mutta virheiden löytäminen ja niiden näkeminen uudella tavalla on hankalaa. En aikaisemmin tajunnut, että miksi en laihtunut. Mutta nyt ajateltuna taaksepäin syina olivat kaksi työpaikkaa, liiallinen stressi ja kiire ja se että söin epäsäännöllisestä ja vielä epäterveellisestä. Viihdyin äidin sohvalla pitkien työpäivien jälkeen.. ja sitten kun sain oman koiran, tämä ei käynyt päinsä vaan kaikki aika meni koiran kanssa ulkoilessa.

 


Käytännössä kävin koiran kanssa 3-5 lenkkiä päivässä ulkona. Lenkit vähenivät koiran opittua sisäsiistiksi mutta myös pitenivät kesän myötä.. pahimpina helle päivinä koira ei jaksanut olla pitkiä aikoja kuumuudessa mutta kävelimme kyllä nykyisiin talvilenkkeihin verrattuna huomattavan paljon pidempiä matkoja.

 

 

Painoni putosi tasaiseen tahtiin. Kesäkuussa 2011 olin jo 12 kiloa hoikempi. Muutama kilo tuli takaisin kun vähensin kesällä nutraamista mutta paino jatkoi tippumista kun söin kevyesti ja liikuin niin paljon. Viimeksi olen käynyt vaa'aööa syyskuussa 2010 -17kg oli lähtenyt silloin. Nykyistä painoani en tiedä mutta sen verran olen huomannut että loppu vuodesta lihoin keuhkokuumeen myötä ja nutrilett ei ole maistunut vähään aikaan mutta olen löytänyt uudet elämäntavat. Osaan syödä kevyesti ja säännöllistää syömistäni 3 tunnin välein.

 

 

NUTRILETT

 

 

Kun aloitat nutraamisen sinulle tulee luultavasti sivuoireita. Ensimmäisenä huomasin suuni kuivumisen joten muista juoda vettä! Lisäksi noin viikon nutraamisen jälkeen minua alkoi heikottaa ja pyörryttää, melkein lopetin homman siihen mutta kun niistä pääsee yli alkaa paradise. Itse huomasn suuren eron jaksamisessa, pärjäsin 5 tunnin yöunilla, heräsin pirteenä ja jaksoin tehdä pitkää päivää töitä. Elämä oli kuin ruusuilla tanssimista-kunnes alko tulla painon jumitusta. Sen jälkeen söin vähän aikaa normaalisti ruokaa ja paino alkoi tippumaan jolloin aloin syömään enemmän nutreja. Improvisoi, kuuntele kehoasi :)

 

 

Jotkut ehkä pitävät nutriletteja kalliina mutta mielestäni asia ei ole ollenkaan niin. Tuo 15 pussin nutrilett paketti on riittänyt minulle viikoksi-kun olen syönyt vähemmän kuin 3 nutria päivässä ja muuhun ruokaan ei ole mennyt paljon yhtään rahaa. Olen syönyt paljon hedelmiä ja välillä jos on tehnyt mieli niin marjoja. Joskus harvoin olen ostanut nutrilett suklaapatukan joka toki myös pitää nälkää poissa.

 

 

15 kappaleen paketti nutriletteja maksaa n. 20euroa kaupassa.

 

 

Pääosin ruokavalioni meni näin;

Aamulla nutrilett

Lounaalla nutrilett/tai salaatti

Illallinen  yleensä ruokaa kuten uunivihanneksia tai kanasalaattia tai jotain kevyttä wokkia

Ennen nukkumaan menoa rahka/marjaseos

Mutta nämä vaihteli tosi paljon, otin kyllä pizzaa kerran kuukaudessä tai kävin terassilla ja otin siideriä... kesällä siis.

 

 

Tarkoitus olisi pudottaa painoa sellaiset ainakin 10kg vielä, toivottavasti kesään mennessä. Nutrilett on ollut tehokkaimpia apukeinoja joten niitä aion käyttää mutta toivottavasti liikunnalla saisin suuremman osan painosta pois kun aurinko alkaa paistaa ja koirakin tarkenee ulkona. Kotona olen tehnyt crosstrainerillä joka tosin ei toimi enää..

 

 Loppuun kuva ennen ja jälkeen..

 

 

-Sus@n